Naturen kan danne ramme for adskillige læreplansbestemte
tema-aktiviteter og den kan være et mål i sig selv.
At arbejde med naturen og naturfænomener med børn handler
om, at give børnene muligheder for at opleve naturen og årstider. Det handler
om, at skabe mulighed for oplevelser og for at sanse, udforske, undersøge,
eksperimentere.
Som natur og naturfænomen-aktivitet har jeg valgt at lave en
eftermiddags-ekspedition : ”Find forårs-tegn”. Den er ment som en aktivitet der
kan stå alene, en aktivitet der kan udføres spontant. Det er også en aktivitet
der kan indtænkes i et større tema-forløb. Det kan for eksempel være et forløb
om årstider, træers liv, sanser og meget mere.
Find forårstegn-SMTTE:
Aktiviteten blev startet op d. 2. marts.
Sammenhæng:
Jeg ønsker at skabe viden om årstidernes vekslen
og særlige udtryk, Jeg vil med aktiviteten benytte mig af min omgivende natur
for at anskueliggøre, at der findes tegn overalt, man skal blot lede. Jeg
ønsker også at skabe en bevidsthed om, at 1. marts er første forårsdag -
drengen jeg har med, erklærede nemlig, at det troede han i hvert fald ikke på,
for det var jo s…. koldt!
Mål:
at skabe bevidsthed om den konkrete årstid vi har lige
nu. At drengen får en æstetisk og sansestimulerende oplevelse. At drengen får
en oplevelse af, at naturen er i konstant udvikling – også selvom det ikke er
særligt tydeligt.
Tiltag:
Jeg inviterer med på gåtur over i vores skov. Jeg
fortæller at vi skal finde tegn på at det er forår. Jeg skaber en stemning af,
at der er ”noget” at finde.
I skoven stiller jeg spørgsmål der ansporer til at se sig
omkring. Jeg er forberedt på, at en utålmodig og urolig dreng på 7 år kan have
brug for hjælp til at ”zoome” ind på få ting. Han kan ikke overskue at finde
tegn i en hel skov og vil blot opleve en sådan aktivitet som ”at lede efter en
nål i en hø-stak”. Jeg har på forhånd gennemtænkt, at han vil kunne se tydelige
tegn på forår på en tjørn og ved at lede under bladene i skovbunden. Jeg venter
taktisk med at spørge konkret til vi står lige ved siden af tjørnen. Mange børn
ville fint kunne undersøge på egen hånd, men en dreng der har voldsomt svært
ved at holde fokus og motivation har brug for, at der hurtigt kommer en
”belønning” i form af et konkret tegn. Endvidere er hans begrebsverden temmelig
begrænset, så han har ingen idé om hvad et forårstegn kan være.
Tegn:
Jeg ønsker at se tegn på, at drengen rører ved
”tegnene”, at han sætter ord på det han ser og at han forhåbentligt på eget
initiativ ser efter tegn som jeg ikke udpeger.
Evaluering:
Drengen startede med at løbe ind i skoven mens
han fjollet drejede hovedet hurtigt fra side til side og råbte. ”Tegn, tegn! –
Hvilke tegn?! Jeg kan ikke se nogen tegn!”. Han bliver mere fokuseret da jeg
kan fremvise grønne skud på en tjørn, men stiller spørgsmål ved, hvordan vi kan
vide at det er et forårstegn. Hans forhåndsviden er mangelfuld og han kan ikke
se en sammenhæng mellem skud og forår. Jeg vælger at afkorte aktiviteten og går
direkte til at rette fokus mod skovbunden – her finder vi frisk græs. Det er
noget han har en forhåndsviden om. Han kan relatere til græs der vokser og som
skal klippes om sommeren. Pointen er tydelig og han bliver ivrig og graver
hurtigt mere frem. Efter et par succéser bliver det den egentlige graveaktivitet
der er sjov, og han leger han er en hund. Jeg accepterer at aktiviteten er slut
og vi leger i stedet hunde.
Jeg fik en viden om, at drengen ikke har en særlig stor
begrebsverden omkring naturens processer. Vi har indkøbt blomsterfrø han selv
har udvalgt og har kigget på anvisningerne, der tydeligt formidler optimale
tidspunkter for hvornår der skal såes, gros og høstes. Han kom i går med en
krokus og konstaterede, at det jo var en forårsblomst.
Her finder han spirende forårsbebudere:
Her finder han knopper på bl.a. hyld, bøg og tjørn:
Siden d. 2. marts har vi været i skoven dagligt. Drengen er nu optaget af mange forårstegn - han bruger sine sanser: ser, dufter, lytter
Her insisterer han d. 20. marts på, at der skal tages billede af, at hyldens blade titter frem ;)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar