søndag den 2. marts 2014

Tidlige aktiviteter på biotopen

Mennesket opdager sig selv i det det opdager verden gennem at handle i den.  (Todsson, Bjørn, 2006 "perspektiv på friluftslivets pædagogik", s. 30
Iboende pædagogik i friluftlivet? Ja, i friluftslivet ligger en iboende pædagogik som vi som pædagoger og naturvejledere skal være katalysatorer for at forløse til dem vi inviterer med ud i friluftslivet. Vi bør formå at kunne skabe muligheder for at oplevelser og erfaringer bevidstgøres, således, at de giver den oplevende og erfarende mulighed for og evne til at tage kundskaber og erkendelser med i deres videre liv. Friluftslivet indebærer mængder af kvaliteter der giver mulighed for at udvikle for eksempel helhedslæring, personlig modning, social udvikling, ændring af adfærd, selvbillede og livsorientering, sundhed, glæde, psykisk balance og livskvalitet, selvtillid, handlekompetence og social intelligens (Todsson, s. 12).

Det er kvaliteter jeg personligt ønsker at formidle ved at være den der inviterer andre til oplevelser i naturen. For mig er naturen et tilbud om mange udviklingsmuligheder. Der er konkret naturvidenskabelig læring om biologiske processer, flora, fauna, dyr og naturfænomener. I naturen kan udvikles helt fundamentale færdigheder således, at man oplever at være et fundamentalt aktiv. Dog er den særligt det "rum", hvor der kan sanses, føles, mærkes og tænkes.

De sidste 4 uger har jeg haft fokus på at bruge naturen som et "inklusions-rum". Vi har fået en ny 7-årig plejedreng der har store emotionelle udfordringer. Samtidig har vi et par større drenge med opmærksomhedsforstyrrelser, sprogvanskeligheder og motorisk usikkerhed i udvidet aflastning. Vi har vores egen datter der er aktiv spejder og hun har spejdervenner der gerne deltager i vores aktiviteter.
Hver dag er den 7-årige og jeg i naturen. vi har en aftale om, at vi enten skal "ud og have frisk luft", dvs, at han cykler mens jeg løber, rider eller cykler med ham. Vi har den sidste måneds tid haft fokus på at se om vi kan finde en rævegrav - det er desværre ikke lykkes endnu, samt at vi leder efter tegn på rådyr og krondyr. Det motiverer ham meget, at det er et dyrerigt område, så vi får ofte "gevinst":
på vej afsted i ærgeligt vejr

 

 
4 krondyr :)
 
Vi udfordrer os selv og hinanden motorisk:
 
 
 
Vi inviterede spejdergruppen på besøg, hvor vi blandt andet legede "Ræven og musene". Det er en slags fanger, hvor der er ræve i midten der skal fange alle musene der piler frem og tilbage. Eftermiddagen var en succes. Alle følte sig ligeværdige og ingen fatale konflikter :) En dag sagde drengen "Jeg er altså ikke noget problembarn....!". Et udsagn der fortæller om en gryende identitet der kan risikere at udvikle sig med en uhensigtsmæssig adfærd til følge. Her er naturens rum et fantastisk sted at udfolde og udvikle sig. Drengen oplever at der er plads nok til hans stærke fysik og stærke udtryk. Han får mulighed for en personlig udvikling der integrerer krop/sanser, følelser og tanker. Og han får den mulighed i et socialt samspil hvor han ikke føler sig ekskluderet.
 
I jagten på ræven har vi været på dyresporsvandring:
 
Hjemmefra havde vi forberedt os med følgende:
  • karton til rammer, klippet til og sat sammen med clips så størrelsen kan tilpasses dyresporet.
  • plastikposer med afmålt gips til et spor.
  • vandflaske med streger for hver dl, så vi kan tilføje det i ret mængde til gipsen.

 Når vi fandt et spor, tilsatte vi vand til gipsen og masserede poserne så det blev blandet godt. Så satte vi vores rammer om sporet, klippede et hjørne af posen og hældte gipsen i rammen.
 
 
Resultat: fine aftryk af bl.a. rådyr og egen hund :)
 
 
 
9-års fødselsdag på biotopen:
 
Invitationen lød på, at alle skulle mødes på et beskrevet sted, hvor de ville blive afhentet. Alle skulle medbringe egen dolk og fornuftigt tøj. Da alle var kommet til mødestedet opstod de første udfordringer - de pæne piger var mødt op i fødselsdagstøj kjoler og sure miner over at skulle smides i skoven :D De måtte dog hurtigt skifte til overtrækstøj da både de selv og deres (smågrinende forældre) så at alle andre var godt tilpakkede.
Transporten var en trailer og siddepladserne særdeles ukomfortable. Alle blev rystet godt sammen på turen over 2 store marker, så de var godt sammenrystede og storgrinende da de ankom:

 
 
Først en fællessamling med fødselsdagssang og anvisning på hvad der var af muligheder og regler:
 
Muligheder:
  • lave bål
  • snitte pinde
  • lave snittetegninger på vores "snitte-træ"
  • lave huler
  • snobrød
  • riste pølser og kylling
  • lave dåsepizzaer
  • riste skumfiduser
  • varme kakao
  • fri leg
Regler:
  • snitte kun ved "snitte-bord og blokke"
  • snitte væk fra jer selv
  • armsbredde afstand til sidemanden
  • passe på jer selv og hinanden
  • komme ved 2 pift
 

 
Her er en af drengene der går i specialskole til daglig - de er sjældent sammen med "almindelige" børn og oplever sig ofte anderledes. Det er vores hensigt altid at give dem oplevelse af at være ligeværdige og i stand til at kunne handle på eget niveau. Vi sørger ofte for at vi giver dem oplevelser der udfordrer dem og anerkender dem som værende i stand til at indgå i fællesskaber på tværs af forskelligheder. Dette fordi vi mener, at det at give dem mulighed for at udvikle handlekompetencer i naturen giver dem "evne til aktiv handling, kreativitet, løsningsorientering. At opdage egne evner og kvaliteter i og gennem mødet med naturens krav og udfordringer. Oplevelse af at mestre udfordringer og af at være på højde med de vilkår man opsøger. Dette giver anledning til at udvikle selverkendelse, selvtillid og selvrealisering" (Todsson, s. 30)
 
 
Mange valgte at lave dåsepizzaer på vores bålsteder som vi netop har udskåret af en gammel ekspansionsbeholder. De står hævet ca 15 cm over jorden, og der er huller i bunden der giver et vanvittigt godt træk således at der hurtigt kommer gang i et bål, oh dermed er der hurtigt gløder til at lave div mad over. Vi har lagt nogle store brosten i som virker rigtigt fint til at stille gryder med mere over :)
 
Dåsepizzaer:
  • gamle dåser
  • olie til at smøre med
  • dej (medbragt i plastikposer)
  • pizzasauce
  • fyld
  • ost
  1. dåsens låg smøres
  2. dej trykkes ud på låget
  3. sauce, fyld og ost på
  4. sæt bunden over således at den bliver til låget
  5. læg dåsen i gløderne
  6. husk grillhandsker til at håndtere de varme dåser med ;)



 
Andre grillede pølser og kylling (som vi havde kogt på forhånd...), ristede skumfiduser og drak varm kakao:


 


 
Til vores datters store fornøjelse blev det en fødselsdag som alle bagefter var vildt begejstrede over - også de pæne piger med for beholdene! Der er allerede reserveret en weekend hvor vi først skal sejle kano, ende nedenfor biotopen og derefter overnatning i skoven :)


1 kommentar:

  1. Hej Mia

    Hvor er det fedt at se så mange glade børn og voksne, rigtig gode aktiviteter og pædagogiske overvejelser

    Vh Claus

    SvarSlet