søndag den 5. januar 2014

Regnormens andel i naturens kredsløb:

Sammen med svampe, mikroorganismer og andre smådyr, er regnormen vigtig i naturens kredsløb.

At indtænke naturens kredsløb i et regnorme-dyrehold fordrer didaktiske overvejelser omkring

at skabe forståelse hos børn for at sætte regnormen i kontekst med det store naturkredsløb, og

derigennem etablere viden om større naturfænomenologiske processer:

Børnene kan ved deres egne iagttagelser se en mening i regnormens funktioner i naturen, og de kan

udfra deres eget dyrehold opnå forståelse for sammenhængen i et større perspektiv.

Regnormens funktion i naturkredsløbet er at nedbryde organisk materiale. Ved nedbrydningen

omsætter regnormen stof og energi som den videregiver til næring i jorden. Denne næring optages

af planter og træer, de får derved energi til at igangsætte deres fotosyntese der frigiver ilt, samt

bliver de til føde for dyr og mennesker og enten derigennem eller ved eget nedbrud (visner, taber

blade, dør af sygdomme) bliver de til dødt organisk materiale der atter omsættes af nedbryderne.

Det overordnede naturkredsløb, som børnene kan se og få en overordnet forståelse for fænomenet:

Omsat til børneniveau, hvor nedbryderne er sammen med svampene:

Pædagogens rolle:

Overordnet er det pædagogens rolle at have de tidligere omtalte didaktiske overvejelser tænkt

igennem. Det er pædagogens opgave at sikre et gennemtænkt og velforberedt forløb.

Det er særligt vigtigt, at pædagogen er bevidst om hvilke regler og love der gælder for området.

Konkret til denne dyreholdsopgave skal der indhentes viden om både dyret (regnormen), naturen

(kredsløbet), og hvilke regler der gælder for dyrehold.

Se http://www.naturstyrelsen.dk/Naturbeskyttelse/National_naturbeskyttelse/Arter/Indsamling/ for

vejledning omkring indsamling af dyr og http://www.naturstyrelsen.dk/Naturoplevelser/Adgang/Samle/ for

indsamling af planter

Dyreværnsloven foreskriver følgende:

§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og

væsentlig ulempe.

§ 2. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres,

vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i

overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer.

§ 3. Rum eller arealer, hvor dyr holdes, skal indrettes på en sådan måde, at dyrets behov tilgodeses, jf. §

2. Det skal herunder sikres, at dyret har den fornødne bevægelsesfrihed også under optagelse af foder og

drikke og ved hvile. Dyr skal endvidere sikres mod vejr og vind i overensstemmelse med deres behov.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar