mandag den 16. december 2013


Didaktiske overvejelser over udflugt til biotopen:

Baggrund:

Jeg arbejder som hjemmevejleder med udviklingshæmmede borgere. Borgerne er alle §85-borgere, dvs, at de er visiteret til at bo i egen bolig og modtager bostøtte.

I praksis betyder det, at borgerne modtager støtte, råd, vejledning til at kunne være i stand til at bo i egen bolig.

Vores primære pædagogiske funktioner er, at støtte borgerne i at kunne være selvbestemmende og at kunne håndtere hvad en hverdag kan bringe af udfordringer. Særligt bruger vi meget tid på pædagogisk dialog. Vi går i dialog med borgerne om alt fra hvordan de kan/skal/bør/må agere i sociale relationer til, at vi hjælper med at strukturere hverdagen med tider til eks arbejde, spisning, sociale aktiviteter. Vi støtter med personlige ting såsom hygiejne, økonomi. Alt tager udgangspunkt i den enkelte borgers ressourcer og kompetencer.

Udfordringer:
 
1.udfordring er tid. Borgerne er tildelt timer efter behov. Der er ikke timer til at vi som pædagoger kan tage hverken hele eller halve dage ud til særlige aktiviteter. Hvis f.eks borgerne ønsker at deltage i en Kandis-koncert, er det kun for dem der kan deltage på egen hånd. Vi kan ikke tage med. Dog lykkes det os fra tid til anden at finde tid på trods. Det kan være fordi der er andre aktiviteter for borgere der ellers skulle have besøg/støtte, eller fordi vi som personale kan mødes og finde tid til at der er nogle der tager ekstra-tjanser hjemme, mens andre så kan give borgerne et tilbud om en eller anden aktivitet. Det ligger til dette koncept, at det oftest er aktiviteter der opstår impulsivt, hvis vi lige kan se, at dagen kan omstruktureres.
2. udfordring er at engagere/motivere borgerne til en given aktivitet. Det er aldrig noget problem at friste med en tur på pizzeria eller en tur til Rømø og spise is. Det er aktiviteter der tilfredsstiller behov som borgerne let kan mærke og erkende at de har... Det er straks noget andet at friste med en tur i skoven... Selvbestemmelelsesretten gør, at vi kun kan give tilbud om aktiviteter, vi kan ikke beslutte dem.
3. udfordring er at tilpasse tilbuddet til de borgere der vil med. Vi kan dog selektere i det på forhånd, ved at udvælge hvem der skal have tilbuddet.
Jeg gav udflugten et tema baseret på mit kendskab til borgerne. De borgere der fik tilbuddet var alle udvalgt udfra, at de er meget jule-begejstrede. Vi skulle om søndagen have fælles julestue i bocenteret. Alle borgere herfra samt fra distrikt havde tilmeldt sig (Det er aktiviteter vi kan planlægge bedre i og med, at vi samler borgere og personale i vores fællescenter. Det står alle frit for at gå hjem når de ikke kan/vil mere.

Vi ville gerne lave juledekorationer, men indtil flere borgere havde allerede økonomisk lavvande da de havde været i fælles i byen og handle alskens julekalendere (særligt skrabe kalenderne er spændende... og dyre...). Jeg ville give tilbud om, at vi kunne drage ud til min biotop og klippe, plukke samle diverse materiale ind. Det er mit eget stykke skov og giver mig dermed den frihed. Men man kan vælge at spørge hvis det er privatskov eller man skal huske at sætte sig ind i, hvad der må samles i offentlig skov, se nærmere på: http://www.naturstyrelsen.dk/Naturoplevelser/Adgang/Samle/

Jeg gik rundt til de udvalgte borgere og indbød dem til juletur i skoven. Jeg fortalte at vi skulle samle ind til julestue og jeg fristede med en lille historie om, at der er en skovnisse-familie der bor i skoven. Jeg havde dermed lagt op til en tur der talte til flere af borgernes naive og umiddelbare tilgang til jul.

Mens jeg gjorde de praktiske forberedelser foretog jeg mine didaktiske overvejelser tilpasset de 4 borgere der tilmeldte sig. Indsat i en SMTTE-tænkning kunne det se således ud:

Sammenhæng:
Julestue. Behov for materialer til dekorationer. At engagere udvalgte borgere til at deltage.

Mål:
At få indsamlet div materiale til dekorationer. At skabe muligheder for at være sociale under andre forudsætninger end hverdagens. At benytte naturen og en eventyrlig julehistorie som det fælles tredje. At være fysisk aktive.

Tiltag:
Praktisk: at udvælge borgere og engagere dem så de ønsker at deltage ved at skabe en eventyrlig stemning omkring temaet jul, nisser og skov. Have en forhåndshistorie om skovnisser. Improvisere historien udfra det vi møder.
Have poser og sakse med.
Have en rute udtænkt som udgangspunkt.
Hjælpe borgerne med at vælge den rette påklædning.
Have sikkerhed for, at vi har tid nok til at nå at mærke naturen, altså skabe ro og engagement ved dels min fortælling og dels min måde at være i naturen på (mange borgere er præget af utålmodighed og er styrede af, hvad de skal bagefter.)

Tegn:
Jeg ser efter om borgerne tager fortællingen ind, om de selv fortæller med, om de ser sig om efter spor efter nisserne eller de dyr jeg fortæller om at nisserne passer etc Eksempelvis fortsatte vi i en retning bestemt af dyrespor fra et rådyr, fordi det måske ville føre os til en nisse-bolig – desværre så vi kun hvor nissen havde hvilet... Jeg tilpasser plukning, klipning bæring af materialerne efter borgenes individuelle formåing. Jeg ser efter om borgerne engagerer sig i at finde/vælge grønt til formålet.

Evaluering:
Det var en dejlig og udbytterig eftermiddag. Borgerne var glade og tilfredse og glædede sig til at dele materialet ud til julestue. Det var en sjov og engagerende vinkel at lave en nissefortælling. Vi kom alle i dejlig julestemning og fortællingen var klart medvirkende til, at vi kunne være lidt længere i aktiviteten end deres umiddelbare lyst ellers ville have givet plads til.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar